2021-09-27
Atsižvelgdamas į tai, kad valstybinės įstaigos turi sudaryti savo gyventojams kiek įmanoma patogesnes sąlygas gauti jų teikiamas paslaugas ir reikiamą informaciją registravau Viešojo administravimo įstatymo pataisas, numatančias pirmenybę skaitmeniniam viešojo sektoriaus ir privačių asmenų susirašinėjimui. Šis projektas, mano nuomone, ne tik gerokai palengvins valstybės institucijų teikiamų paslaugų prieinamumą, pagerins jo kokybę, bet duos ir finansinės naudos joms pačioms. O taip pat, taps puikiu atspirties tašku įgyvendinant ambicingus pokyčius ateityje, skaitmenizuojant dalį įstaigų darbo, didinant jų konkurencingumą ir taip gerinant visos mūsų šalies įvaizdį.
Apie elektroninę komunikaciją valstybinėse įstaigose kalbama ne vienerius metus. Tokio proceso poreikį nekartą yra išsakę daugybė mūsų piliečių. Tą patį patvirtino ir mano iniciatyva surengta Polltix gyventojų apklausa.
Apklausos rezultatai rodo, kad net 85 proc. respondentų pasisakė, kad dėl greitesnių atsakymų iš valstybinių institucijų, sutiktų informaciją gauti el. būdu.
Lyginant respondentų iš didelių ir mažesnių miestų atsakymus, didelių skirtumų neišryškėjo.
Taip pat, panašu, kad elektroniniu būdu atsakymai būtų priimtinesni ir vyresnio amžiaus respondentų grupėje. 50-ties ir vyresnių moterų grupėje už elektroninę komunikaciją pasisako 75 proc. apklausos dalyvių. Tos pačios amžiaus kategorijos vyrų grupėje palaikančių šią idėją dar daugiau – virš 80 proc. apklaustųjų.
Tad puikus metas pokyčiams.
Šiuo metu galiojančiame Viešojo administravimo įstatyme yra numatyta, kad jeigu asmuo nėra nurodęs pageidaujamo informacijos gavimo būdo, jie pateikiami tokiu būdu, kokiu buvo gautas prašymas ar skundas. Atsakymas dėl asmens kreipimosi pagal dabar galiojančią tvarką turi būti pateiktas per 20 darbo dienų nuo jo gavimo dienos.
Įstatymo pataisos, kurias šiandien registravau siūlo nustatyti, kad viešojo administravimo subjektas administracinį sprendimą dėl asmens prašymo ar skundo, gauto per E. pristatymo sistemą, elektroniniu būdu elektroninių ryšių priemonėmis ar pateikto paštu, kai jame nurodytas pageidaujamas administracinio sprendimo gavimo būdas yra elektroninių ryšių priemonėmis, turi priimti per dvigubai trumpesnį terminą nei iki šiol – per 10 darbo dienų nuo gavimo dienos. Tuo tarpu, jei asmuo prašo atsakymą pateikti kitais būdais, viešojo administravimo subjektui lieka šiai dienai galiojantis 20 darbo dienų terminas.
Garsiai deklaruojame, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms ir kad turi būti sudarytos maksimaliai patogios sąlygos gyventojams ne tik gauti paslaugas, bet ir reikiamą informaciją. Deja, gyvendami skaitmeninėje visuomenėje iš valstybinių institucijų vis dar gauname popierinius laiškus, kurių pateikimo „operatyviu“ pavadinti tikrai negalima. Šios įstatymo pataisos būtų pirmas žingsnis link viešojo sektoriaus paslaugų prieinamumo gerinimo ir galimybės gauti reikiamus atsakymus operatyviai.
Daugybė procesų kitose ES valstybėse ir privačiame sektoriuje jau vyksta skaitmeniniu būdu, tad pats metas įsileisti ir pradėti spartinti inovacijas Lietuvos valstybiniame sektoriuje. Kol kas skaitmeninės priemonės viešajame sektoriuje tėra naudojamos tik kaip pagalbinės, skaitmeninė transformacija turi milžinišką potencialą ir gali būti naudinga ir patraukti tiek paslaugos prašytojui, tiek jos teikėjui.
Savo įstatymo projekte siūlau informaciją elektroniniu būdu pateikti per dvigubai trumpesnį laiką, nei dabar galiojančioje įstatymo redakcijoje taip skatinant asmenis rinktis ir naudoti elektronines ryšio priemones ir užtikrinant paprastesnę valstybės institucijų tarpusavio ir išorinę komunikaciją su juridiniais ir fiziniais asmenimis.
Taip pat turėsime ir papildomų teigiamų pokyčių. Pirma, aplinkosaugoje, nes sumažės popieriaus naudojimas viešojo administravimo institucijose, antra – įstaigos netruks pajusti ir ekonominę tokio sprendimo naudą: sumažės išlaidos ne tik popieriui, bet ir spausdinimui bei vokams, pašto išlaidos.
Šias įstatymo pataisas esu analizavęs ir su viešojo sektoriaus bei skaitmenizacijos specialistais, kurie jose taip pat įžvelgia teigiamą poslinkį siekiant transformuoti tradicinį valstybinių institucijų veiklos modelį, kuris nebeatitinka šiandieninių visuomenės poreikių ir vis dažniau sulaukia kritikos.
Comments